Fran Jalan Birch till Jalan Maharajalela

Nar jag lamnar UNHCR dar jag undervisar flyktingar i engelska, sa kor jag pa Jalan Maharajalela, en gata med en lustig historia. Lustig? kanske inte ar ratt ord, men sa har var det.

James Birch var den forste British Resident (se nedan) i en av Malaysias stater, Perak, 1874. Han blev snabbt kand som en snobbig engelsman som sag ner pa alla malaysier. Han ogillade alla lokala traditioner och seder, bland annat vagrade han ta av sig skorna nar han besokte befolkningen. Nagot man alltid gor! Han kom i konflikt med de lokala hovdingarna och blev mordad 1875 av en kille som hette Maharajalela.

Den britiske regeringen blev bedrovad och beodrade att Maharajalela skulle avrattas genom hangning som sa och skedde. Man aterfinner Birch grav intakt idag medans Maharajalelas har forsvunnit med tiden. 

Men efter hand blev Maharajalela en hjalte for frihetskamparna och fran att min vag kallats Jalan (gata) Birch heter den nu Jalan Maharajalela.

image19 

Ett system av Britiska residents sattes upp i vajre malaysisk stat, dar britterna skulle agera som en radgivare till sultanen. Men nar sultanerna upptackte att britterna fatt mer makt an de ville slappa, gjorde de revolt. Nagot som dock britterna snabbt slog ned. Vilket far mig att skriva om Carcosa nasta gang.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0