En dag på UNHCR

Varje tisdag i snart ett år har jag undervisat flyktingar på UNHCR (Unitet Nations High Commissioner for Refugees) i engelska. De kommer framförallt från Myanmar/Burma. Detta är fantastiskt lärorikt och lektionerna blandas med tårar, ilska och förtvivlan. De vet inte när eller vart de skall åka. Malaysia är bara ett transferland och många har önskan att komma till Europa, Australien eller liknande.

.
image27

Lorna, till höger är min assistent, hon kommer från England vilket gör att jag kallar henne för min ordbok. Vi håller alltid 3 lektioner samtidigt eftersom elevernas nivå är så olika. Vi vet inte heller om det kommer 2 eller 15 så att förbereda lektionerna är svårt, men naturligtvis ett måste.

image28

Det här är jag och Haw Sein Than, som inte missat en enda lektion sen i september. Han är otroligt duktig och målmedveten. Hans fru kommer också fast denna dag var hon inte där.

Den 15 juni skall vi ha karneval för 150-200 barn på UNHCR, en dag då barnen får en chans att vara barn och vara tillsammans med andra. Jag är, i år igen, ansvarig för teckningsdelen. I år skall vi be barnen måla sin vardag, detta skall sen överlämnas till de VIP inbjudna dvs ambassadörer och andra digniteter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0