Myanmar/Burma - Hjälplöshet

Man känner sig fullständigt hjälplös när man läser och ser bilder från det cyclone drabbade Myanmar. Om inte det stora tunga maskineriet, FN och andra, kan komma till och hjälpa på plats, vad kan man själv göra då? Jag har pratat med mina vänner, flyktingar från Karen staten i östra Myanmar. De känner sig också hjälplösa eftersom det inte går att kontakta sina vänner och familjer i deras hemland. Karen staten var också hårt drabbat då cyklonen drog nordost. Men jag känner personligen att bara finnas där som deras vän och lyssna ger dem en viss trygghet i deras redan utsatta situationen. Jag o "S.J" mailar artiklar från tidningar och organisationer från hela världen så vi inte missar något, till varandra.

När militärjuntan behöver arbetskraft för sina projekt som vägbyggen mm då går de in i byarna och bränner dem för att tvinga människorna på flykt, de som inte lyckas fly hamnar i militära arbetsläger. Ett redan hårt drabbat folk drabbas ännu hårdare när naturliga fenomen som cykloner slår till.

Världen har en jätte chans just nu att se till att det blir ändring i Myanmar. Juntan har visat sin fula sida mer än någonsin genom att bryta mot alla mänskliga rättigheter. Enligt en FN deklaration, har man rätt att ingripa i ett land om ledningen neglegerar sina invånare.  Kan man göra militära ingripanden under under falska förevändningar i Irak, har man väl möjligheter att på diplomatiska vägar göra något vettigt åt situationen i Myanmar.

USA o EU har sedan länge bojkottat med sanktioner och svartlistat företag som gör affärer i Myanmar. Låt mig bara påminna alla om skenheligheten! Thailand är en av Myanmars största handelspartner, de köper sin gas därifrån. Bojkottar man Thailand för det? Kina köper sin del av sitt oljeberoende av Myanmar, bojkottar man Kina för det?

Några tankar från mig i Malaysia!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0